Spektakulært styrt med Dragonfly 28 – men ikke en lyd

Under kapsejladsen Round the Island måtte en Dragonfly 28 en tur på hovedet. Du kan se den fantastiske billedserie her.

Det er almindeligt kendt at trimaraner kan vælte (ikke bare Dragonfly’s) omend det sjældent sker. Under alle omstændigheder skaber det en vis nysgerrighed hos os og sandsynligvis også hos andre trimaransejlere – ikke mindst Dragonfly 28 ejere.

Vi ønsker alle at blive klogere på, hvor hårdt bådene kan presses, hvor det er de forskellige konstruktioner har deres særlige OBS-punkter, hvordan man generelt skal være opmærksom på forskellige kurser osv. Et ‘styrt’ giver altid anledning til refleksion – og refleksion i åbenhed er ny engang mere oplysende og tilgængeligt end tilbageholdt refleksion. Så hvad siger I til det?

Det der kan undre mest er, at Quorning tilsyneladende generelt har valgt ikke at kommentere offentligt kendte hændelser vedr. værftets både. Det er i sig selv uforståeligt og gammeldags, ligesom det ikke befordrer almindelige sejleres overgang til flerskrogssejlads. Lad os høre noget om, hvordan producenten mener at bådene skal håndteres. Det vil bidrage til at skabe tillid – i modsætning til tavshed!

Quorning Boats største konkurrent på markedet er velsagtens Ian Farrier, der ud over egne F-designs tidligere har designet for Corsair. På hans hjemmeside finder man bl.a billeder af kæntrede F-designs og vurderinger af hændelser og muligheder for at undgå kæntringer. Han deltager også aktivt på Yahoo-gruppen.  Nogle betragter Ian Farrier som selvglad og et ‘tågehorn’, men man får da i det mindste et indblik i en designer og producents refleksioner over egne og andre bådtypers styrker og begrænsninger, samt kvalificerede bud på, hvad der er god boathandling for trimaraner generelt.

Når Quorning vælger tavsheden, åbnes der for fri fantasi. Det afspejles i de debatter, der er på  f.eks. www.dragonfly-trimarans.org og http://groups.yahoo.com/group/F-Boats. Men læs dem – der er trods alt noget at hente til værktøjskassen.

Skal det nogensinde blive almindeligt at sejle trimaran er det mit bud, at det kræver en langt større åbenhed og et langt større engagement i kommunikationen fra producenternes side. Risikoen er altid sejlernes, men sejlernes har brug for løbende at få stadig mere viden og indsigt i de erfaringer som vindes rundt omkring – kun derved bliver vi i stand til at træffe de rigtige beslutninger under vanskelige forhold, hvadenten det gælder tur eller kapsejlads.

//Henrik

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *