små ‘camping-trimaraner’ i fokus

Det ser ud  til at der igen er ved at komme fokus på mindre trimaraner i ‘campingklassen’ mellem 22 og 26 fod. Nye spændende designs/produktioner næsten byder sig til i en lind strøm. Størrelsen har i en del år været ‘forsømt’, og det er begrænset, hvor mange nye designs, der er lanceret. Med krisen in mente, er det tilsyneladende igen blevet en attraktiv størrelse for designere og værfter.

Med en stadigt stigende interesse for hurtig flerskrogssejlads, bør der også være et stigende marked. Vi får stadigt flere sejlere med erfaringer fra windsurfing og skiffjoller, som ser trimaraner, som en oplagt mulighed for fortsat at få et kick – også sammen med en evt. familie. Det skal være convenient – let trailbar og uden det store behov for luksus.

Det interessante bliver, om priserne ligeledes kan blive convenient – om der er nogen, der vil udfordre dogmet om, at trimaraner skal koste mere end det dobbelte af en almindelig kølbåd i tilsvarende størrelse.

Vi præsenterer her 5 trimaraner – eksisterende og på tegnebrædtet. Vi hørr gerne om flere af slagsen

Ny Dragonfly 25
Dragonfly 25 2015

 

 

 

 

 

Quorning har meldt sig på banen med en ny 25 fods trimaran, der skal være klar i december i år. Primitiv med meget volumen i sideskrog så den kan sejle på et skrog – dertil kommer et aflukkeligt toilet. Skitserne ligger på hjemmesiden og var med på Düsseldorf-udstillingen, hvor besøgende var inviteret til at komme med gode ideer og input.Det ser ud til at være rigtig god timing i forhold andre aktører der er på vej, og Quorning har den fordel, at have kapital til at afholde udviklingsomkostninger i sammenhæng med kort udviklingstid.

Vi behøver næppe, at give det gode råd, at en rund spundet kulmast med store strutter nok ikke er sagen. Vi glæder os til at se efterfølgeren til den legendariske Dragonfly 800.

Prisindikation: Ifølge Quorning (via minbaad.dk) kommer prisen til at ligge på kr. 650.000. Selvom der så traditionen tro nok skal lægges lidt ‘ekstraudstyr’ til ,og en trailer, lyder det fornuftigt nok.

Frækt og fransk: Radikal T26
Trimaran_RADIKAL-T26_Render_copie

 

 

 

 

 

 

 

En Århusianer på jagt efter en trimaran fandt denne franske fristelse med stor ‘motor’. Prisen er ca. € 110.000.
Se pdf-flyer her
og hjemmeside her


Ny 7,5 m (25″) fra Visionboats på Sy’fyn

7,5 Bo Bendixen

 

 

 

 

 

 

Jan Andersen fra Visionboats (Barracuda-Jan) har tegnet en ny 7,5 m trimaran til Bo Bendixen i Svendborg. Det er meningen at den skal sætte i produktion. Efter sigende med en ny produktionsmetode. Erfaringen viser, at  Jan tegner hurtige både, så det bliver spændende at følge dette projekt. Iøvrigt skal han selv igang med en ny båd efter salget af Barracuda.

Der er endnu ingen prisindikation.
Læse mere om konstruktionen her.

Farrier 22 – en pocketrocket
farrier 22

 

 

Efter mere end 3 års forberedelser og udvikling er Ian Farrier nu klar til at levere en værftsbygget Farrier 22, der løsningsmæssigt adskiller sig markant fra de hjemmebyggede Farrier 22 der allerede sejler en del af verden over.

Der er udviklet en række nye spændende løsninger for dækslayout, interiør, ny kulmast, lækker trailer etc.

Der sejler en hjemmebygget på Roskilde Fjord, og vi ved at mindst én syå på venteliste til en fabriksbåd.
Prisindikation: kr. 500.000 med alt udstyr.

Læs mere her.

Corsair Dash
Corsair Dash

Corsair Dash er en opdatering af den kendte Corsair 24 MK2. Dash’en har fået mere volumen i sideskrogene og er sluppet for Corsairs dårlige vane med at plastre indersiden af skroget til med gulvtæppe.

dash’en er hurtigt blevet populær i både Europa og USA på grund af sejlegenskaber og en fornuftig pris. Der findes i dag 2 i Danmark og flere i Sverige – hvor også den nærmeste forhandler findes.

Prisen er i omegnen af Dkr. 640.000 med racingsejl, motot og trailer
Se mere her.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *