Kanoni – Corsair 27 – DEN409
Ejer : John Runge
Designer | Ian Farrier | Bovspryd lgd: | 1,66 |
Værft: | Corsair Marine, USA | Dybgang min.: | 0,3 m |
Type: | Corsair 27 – Ultima | Dybgang max.: | 1,5 m |
Intro-år: | 1985 | Krydsstel: | Storsejl, fok/genua |
I produktion?: | til 1997 – 457 stk | Storsejl: | 28 kvm |
Materialer: | Composit/glasfiber | Fok/genoa: | 17 / 27 kvm |
LOA: | 8,25 m | Genakker: | 56 kvm |
LWL: | 8,00 m | Code X | 33 kvm |
Bredde: | 5,85 m | Outboard: | 8 HK |
Vingetype: | Foldbar – Farrier type | Texel-mål: | 0,714 |
Mast type: | Aluminium /fast | Antal køjer | 5 |
Mast længde: | 11,28 | Byggeår | 1994 |
Historie
Båden blev købt i Osnabrück 2011 efter at samme ejer siden 1994 havde haft den under navnet Peilfeuer.
Jeg havde sejlet kølbåd i 45 år (med 5 DM i L23 plus div. andre ting) og var ved at være sejltræt. At skifte til trimaran var som at blive født påny og jeg fik sejlglæden tilbage.
Trimaransejlads er stærkt vanedannende. Særligt aktionsradius er blevet mere end fordoblet. En anden aktionsradius der er blevet kraftigt forøget er, at fra båden ligger i vandet ved slæbestedet til den står klar til at køre på traileren går der 1,5 time, ene mand.
Kroatien 25 timers kørsel, 14 dage i Adriaterhavet, og 30 timer hjem (bilkø). Der bør være alle sejlere være forundt, og det er det for trailbare trimaraner. Kapsejladsklar er totaltrailervægten 2340 kg, så bilen skal passe til.
Ændringer
Jeg har foretaget en del ændringer på båden
Bovspryd
Der er sat bovspryd på båden. Efter Ian Farriers oprindelige anvisninger på 1,66 m. Der er brugt to alubeslag monteret i fordækket og på stævnen fastgjort til stævnbeslaget. 8mm spektra er anvendt som stagning til hhv. stævn ved vandlinje og til de to sideskrog. Stagen i sig selv er en cabonfiber undermast til en windsurfer. Udhal af bovspryd er separeret fra halsbarmshalet til genakker. Skal sættes tight og virker upåklageligt. Pris ca. 1000 kr. Screacheren sættes inden for gennakker.
Diamant på mast
Ian Farrier har tegnet muligheden for at montere en diamant. Det fant jeg var overordentligt tiltrængt i hårdt vejr. Det har forbedret performance betydeligt, men var en lidt pebret oplevelse hos Souhern Spars Europe, som er den oprindelige masteproducent. Det er ikke svært at montere men kræver lidt akkuratesse og værktøj.
Garnering i kahyt
Garneringen i kahytten består af pålimet tæppe, der efter 20 år havde fået en vis patina. Da det er limet med kontaktlim er det en opgave for viderekommende. Ikke fordi det er svært, men det tager lang tid, hovedkahytten tog 72 timer. Tæppet rives af, samtlige beslag afmonteres (brugte samtidig muligheden for at skifte fra 1/2 tomme til millimeter gevind og sætte rundhovede møtrikker på boltene), skiftede vinduerne (leverandør PlexiFix i Køge) og det allerværste var afrensning af limrester. Jeg anvendte malingfjerner fra Biltema 1-3 lag og så stålbørste. Et betydeligt arbejde. Herefter maling med strukturrulle, hvid epoxyprimer og fortykkelsesmiddel (mikroballoner). Næste vinter gælder det for og agterkahyt samt skift af lamper til LED.
Sejl
Der fulgte genua, squaretopstorsejl og en symmetrisk spiler på 78 m2 med. Der er tilkøbt adderet to brugte Melges 24 genakkere på 56m2, en fok på 17m2 og en screacher på 33m2 fra Ullmann Sails på rulle fra Furltec. Den størrelse kan nok ikke anvendes over 3-4 m/s på kryds og jeg ville formodentligt have haft større glæde af en 100% Screacher i stedet eller også skal jeg bare lære at sejle med den.
Generelt
Båden opfylder til fulde mine krav til let håndtering, stor aktionsradius, let at traile. Endvidere er det meget godt klaret af en konstruktion fra 80’erne, stadig at være konkurrencedygtig efter mål. Så helt tosset er målereglen heller ikke, Texel.